Youtubes kamp mot adblockers

Efter att YouTube globalt började blockera användare som nyttjar annonsblockeringsprogram, har antalet personer som avinstallerar sådan programvara ökat dramatiskt. Detta enligt en rapport från publikationen Wired, som hänvisar till uppgifter från flera utvecklare av just annonsblockeringsprogram. Indikationerna är att avinstallationer kan räknas i hundratusentals.

Enligt annonsblockeringsföretaget Ghostery har antalet avinstallationer av deras programvara ökat markant under oktober, med en uppgång på mellan 300 till 500 procent. Dessutom angav 90 procent av användarna som deltog i en undersökning om avinstallation att de gjorde detta på grund av YouTubes nya policy.

Företaget AdGuard rapporterar liknande trender. De har normalt sett omkring 6 000 avinstallationer av sitt Chrome-tillägg per dag, men i oktober steg snittet till 11 000 dagliga avinstallationer. Den 18 oktober, samtidigt som YouTubes nya policy började nå ut till allmänheten, nådde avinstallationerna en topp på hela 52 000 stycken på en enda dag.

Samtidigt noterades intressant nog en ökning i nya installationer av andra annonsblockeringsprogram. Det antyder att användare kontinuerligt testar olika program för att se om de kan hitta en annonsblockerare som fortfarande är effektiv trots YouTubes åtgärder. Teknik står alltså mot teknik, och utvecklare mot utvecklare.

Föregående
Föregående

Att synas utan att verka

Nästa
Nästa

Webbinarium om Svenskarna och Internet