Att synas utan att verka

Under TBS webbinarium tillsammans med Novus diskuterades makthavare på Internet och i sociala medier. Mediaakademien har utgått från variabler som delningar, kommentarer och likes, och tagit fram en topplista över de mäktigaste personerna och grupperna på webben. Högst upp hamnade JLC, före Familjen Lundell och humorgruppen IJustWantToBeCool.

När Novus ville undersöka svenska folkets åsikter kring makthavare i digitala medier såg dock bilden något annorlunda ut. På frågan vilka aktörer de sett innehåll från som de engagerat sig i så hamnade Aftonbladet, Sverigedemokraterna och Magdalena Andersson i stället i topp. Bara några få procent nämnde de konton som Mediaakademien utnämnt som mäktigast.

Diskrepansen riskerar att leda till en överskattning av vad som egentligen händer i sociala medier. Innehåll postat av stora profiler - kommersiellt eller ej – kan generera en stor mängd digitalt engagemang i form av likes, kommentarer och delningar, men hur långt och brett de egentligen når åt verkar vara föremål för ytterligare diskussion.

Helt klart är att vad som händer i sociala medier inte speglar världen utanför dem, åtminstone inte vad gäller vad som genererar engagemang i bredare folklager.

Föregående
Föregående

snabba kast i ai-branschen

Nästa
Nästa

Youtubes kamp mot adblockers