Webbinarium om Svenskarna och Internet

I början av november släppte Svenska Internetstiftelsen sin återkommande rapport Svenskarna och Internet. Syftet är att kartlägga beteenden och trenden relaterade till teknik och teknikanvändning. Tillsammans höll TBS tillsammans med Novus ett webbinarium, för att uppmärksamma publikationen.

En stor del av presentationen kom att handla om sociala medier och hur användandet av olika plattformar ser ut idag. Undersökningen visar att Facebook mer eller mindre är på väg att dö i de yngre målgrupperna. Bland 00- och 10-talisterna är användandet obefintligt, medan det är betydligt mer utbrett i nästan samtliga övriga åldersgrupper.

Detta kan antagligen förklaras av att Facebook i någon mån var det ”första” sociala mediet, varvid nyhetens behag för länge sedan har avtagit. För de yngsta är det snarast en avskräckande effekt att ens äldre familjemedlemmar också finns på plattformen, och trenden är tydlig sedan flera år nu: de äldre etablerar sig på de största plattformarna, medan de yngre flyr till de nya. Först Instagram, sedan Snapchat och nu senast TikTok.

I helt andra änden av spektret finns också Roblox, en värld som mer handlar om att integrera med andra kring spel än om de mer klassiska sociala medier som kretsar kring delning av text och bild. Spel online är i sig brett i många åldersgrupper, men just Roblox är fortfarande någorlunda fredat från föräldrar, om man ser på det från de yngres perspektiv.

Det nya i Roblox kanske också ligger just i själva plattformen, snarare än i funktionaliteten. Att samarbete och kommunicera med andra genom spel har varit möjligt under en lång tid, men just nu erbjuder det en möjlighet för de unga att bli underhållna och fördriva sin tid, i frånvaron av övervakande föräldrar.

Under webbinariet diskuterades också svenskarnas inställning till AI-verktyg. En undersökning från Novus visar att 29 % av befolkningen har använt ett AI-verktyg under det senaste året, medan 25 % säger sig ha använt sig av Chat GPT. Användandet är föga oväntat mest utbrett i de yngre ålderskategorierna, där användandet är 60 % i gruppen 18-34 år.

Det visar sig också att 70 % av de som använt sig av AI-verktyg senaste året har gjort det i privata och icke yrkesrelaterade syften. Denna siffra speglar antagligen det som trots allt fortfarande är nyhetens behag: det mediala genomslaget för AI har varit enormt det senaste året, men användningen har ännu inte riktigt konsoliderats och implementerats i bredare yrkeskategorier. Hur och när det kommer ske är tiotusenkronorsfrågan på allas läppar, men Novus undersökning ger trots allt en del svar kring allmänhetens förväntningar.

25 % av de tillfrågade tror att AI kommer att lösa stora utmaningar och problem, medan 43 % svarade att de inte tror det. Samtidigt ser 30 % en risk för att AI kommer att utplåna mänskligheten, medan hela 91 % anser att AI bör regleras.

Statistiken antyder att kunskapen om vad AI är och vad den kommer att innebära i människors liv ännu är bristfällig, men att nyfikenheten definitivt finns. Huruvida vi står inför utplåning eller ej – oavsett eventuella regleringar – vet ingen, men det gör också frågan ännu mer intressant. Vi på TBS finns förstås alltid till förfogande för den som vill diskutera AI, Roblox eller något annat nytt eller gammalt fenomen!

Föregående
Föregående

Youtubes kamp mot adblockers

Nästa
Nästa

stabil konsumtion