stabil konsumtion
En rapport från Myndigheten för press, radio och TV visar att mediekonsumtionen ligger på fortsatt höga nivåer. Traditionella nyhetsmedier som SVT, SR, TV4 och morgontidningarna står sig ännu starka.
Föga förvånande skiljer sig dock konsumtionen mellan generationerna, speciellt när det gäller nyheter. Om de äldre föredrar de traditionella medierna så vänder sig de yngre heller till sociala medier som TikTok, Instagram och YouTube. Detta mönster följer samma konsumtionsmönster som för marknaden i stort, där möjligheten att nå de unga i TV och tryckta medier kraftigt har förämrats i och med framväxten av det digitala landskapet.
Att människor generellt sett vänder sig till nyhetskanalerna i oroliga tider - med ekonomisk kris, krig i vår närhet och politisk turbulens - är inte oväntat. Man kan dock fråga sig vad generationsgapet kommer innebära för framtidens nyhetsförmedling. Problem med "fake news" och desinformation uppstår framför allt i digitala kanaler där sanningshalten kan vara svår att kontrollera i förhållande till de mer etablerade kanalerna.
Samtidigt finns positiva tecken som indikerar att yngre generationer är mer skeptiska till information som sprids i sociala medier, samt att de i växande utsträckning ser det som en lyx att (åtminstone tillfälligt) koppla ner.
Vem som vinner informationskriget får framtiden utvisa, men att ett fragmenterat medielandskap kan medföra allvarliga problem är redan uppenbart.