ska Instagram kosta?

Meta, som äger bland andra Facebook och Instagram, planerar att införa månadsavgifter för användning av deras tjänster. Detta sedan EU har stiftat nya lagar kring insamling av användardata.

För den som inte aktivt väljer att dela sin data med Meta kommer Facebook och/eller Instagram att kosta 120 - 150 SEK per månad beroende på plattform.

Att Meta planerar dessa åtgärder är i teorin lätt att förstå. De lever trots allt i mångt och mycket just på sin förmåga att samla data om sina användare, och låta annonsörer använda denna data för att nå utvalda målgrupper. EU är heller inte den enda aktör som har satt käppar i hjulen, även Apple har med sina operativsystem iOS blockerat datainsamling via appar. Detta marknadsförs som en åtgärd för att skydda användarnas integritet, något som Apple själva inte förlorar på eftersom de i dagsläget inte har någon annonsaffär.

Månadsavgifterna gäller än så länge bara om man vill ha en spårningsfri tjänst, gratisversionerna kommer finnas kvar vilket också följer en rimlig logik. Meta är trots allt beroende av sina användare, och på en konkurrensutsatt marknad kan nya alternativ snabbt växa på bekostnad av de mer etablerade. Se bara på TikTok som har haft en explosionsartad utvecklingen de senaste åren, speciellt bland de unga.

Vad som står klart oavsett framtida utveckling är att ingen affärsmodell är en evig garant för framgång.

 

Föregående
Föregående

stabil konsumtion

Nästa
Nästa

x och varumärken