x och varumärken

Ända sedan Elon Musk köpte Twitter för 44 miljarder dollar har tjänsten dragits med allt fler och allt allvarligare problem. I veckan som gick presenterades möjligheten att den kommer att avgiftsbeläggas, något som antagligen inte kommer öka attraktiviteten för varken användare eller annonsörer.

Men mer än något annat visar kanske hela historien på värdet av ett starkt varumärke. Twitter heter som bekant numera X, men i medierna refereras det fortfarande till som ”f.d. Twitter”.

Att Musk slängde sig in i en så pass stor affär till synes utan en tydlig plan förvånar, och allt fler spekulerar nu i att tjänsten till slut helt kommer försvinna. För att ytterligare spä på problemen har Meta med Mark Zuckerberg i spetsen kopierat dess koncept med nya tjänsten ”Threads”. På samma sätt har man effektivt valt att konkurrera med exempelvis Snapchat och utveckla egna alternativ till deras funktionalitet.

Huruvida X kommer att överleva eller ej lär framgå, men antagligen hade chansen varit större om de hade hållit fast vid det väletablerade varumärket Twitter.

Föregående
Föregående

ska Instagram kosta?

Nästa
Nästa

TV-Konsolidering