TV-Konsolidering

Just nu pågår en konsolidering inom TV- och streaming-branscherna. Samtidigt som Schibsted går in som delägare i krisande Viaplay letar Telia efter köpare till TV4. Just TV4, som länge var en kassako och framgångssaga inom Bonnierkoncernen, har dragits med ekonomiska problem och skär nu ned på dyra produktioner som Let’s Dance.

Internationellt blir konkurrensen allt hårdare från bolag som HBO, Disney och Netflix, så frågan är hur den svenska marknaden för dylika tjänster kommer att formas av en kommande ekonomisk recession. Sämre ekonomiska tider brukar drabba prenumerationstjänster hårt, vilket öppnar för ännu tydligare konsolideringar och eventuellt också uppköp och sammangåenden.

Att TV-tittandet är på nedgång är ingen nyhet, speciellt inte i yngre målgrupper som mer och mer söker sig mot digitala kanaler. Dessa är samtidigt mer känsliga mot kriser, vilket skulle kunna tala emot en fortsatt snabb expansion för de internationella streaming-aktörerna.

Efterfrågan på kvalitativt innehåll och sport finns där, men vem kommer ha råd att producera och tillhandahålla det? Finansiella muskler kommer oavsett spela en stor roll även de kommande åren, så räkna med flera snabba kast inom en redan skakig och konkurrensutsatt bransch.

Föregående
Föregående

x och varumärken

Nästa
Nästa

Vad är egentligen temu?