Vad är egentligen temu?
Nästan dagligen kommer nya bevis för hur snabbt utvecklingen inom media går just nu. Precis när vi har börjat lära oss allt om TikTok kommer nu nästa sociala fenomen, den kinesiska appen Temu. Ni har säkert redan sett reklamen för den, där osannolikt billiga produkter marknadsförs i olika digitala kanaler.
Temu startade sin resa i västvärlden under Superbowl i USA med en 30-sek reklamfilm som ska ha kostat uppemot 14 miljoner dollar. Därefter har man satsat hårt även i Europa, med ett budskap om billig shopping kombinerat med underhållning.
Själva mekanismen bygger på en sorts gamification, där man får poäng när man handlar. Upplägget påminner delvis om en annan kinesisk succé, nämligen Shein, och prismässigt är steget inte långt från Wish som svepte över världen 2018.
De kinesiska apparnas framfart har inte passerat lagstiftare och politiker obemärkt. Wish belades med avgifter när inflödet av billiga varor blev för stort, och i nutid diskuteras sanktioner och förbud mot exempelvis TikTok.
Oron för vem som egentligen ligger bakom dessa virala succéer är också stor. Många misstänker att den kinesiska staten vinner på att samla in data om konsumenter i väst, men få kan svara på vad syftet egentligen skulle vara. Att priser dumpas för att få in en fot på stora och viktiga marknader är uppenbar, men hur hållbar den affärsmodellen egentligen är återstår att se.
Intressant att notera är också hur en app som marknadsför underhållning och slit-och-släng-shopping kan explodera i en ung målgrupp i tider då alltmer av den offentliga diskussionen handlar om överkonsumtion och klimatrelaterade frågor.
För den som växte upp under det kalla kriget kan det tyckas märkligt att masskonsumtionen idag promotas av intressen nära den kommunistiska regimen i Kina, samtidigt som USA och EU försöker bromsa. Till syvende och sist är det ändå alltid marknaden och konsumenterna som har makten, och här verkar det kinesiska systemet åtminstone tillfälle vinna mark inom det från offentligt håll så bespottade konceptet fast-fashion.