vart är meta på väg?
I år är det hela 20 år sedan det sociala nätverket Facebook grundades av Harvardstudenten Mark Zuckerberg, då under namnet TheFacebook. Från att inledningsvis ha varit begränsat till inskrivna studenter vid just Harvard växte omfånget snabbt, och resten är, som man brukar säga, historia.
Med över 3 miljarder aktiva användare på månadsbasis rankas Facebook som världens tredje största sajt. Men vägen dit har inte varit okontroversiell, tvärtom kantad av konflikter med intressenter som har velat ha en del av framgången.
Zuckerberg själv har flera gånger bytt såväl fokus som vision. Först köptes Instagram och Whatsapp upp i syfte att bredda produktutbudet, och därför har en rad olika funktioner implementerats som svar på konkurrerande alternativ. Twitter-varianten Threads är bara den senaste i raden.
Alla kopior av andras idéer samt egna innovationer har dock inte varit framgångsrika. Den allra största floppen hittills är kanske prestigeprojektet Metaverse – Zuckerbergs egen vision om en virtuell värld där vi umgås och interagerar med varandra som avatarer. Trots alla de miljarder som plöjts ned i utvecklingen av den digitala universumet har intresset hos allmänheten varit ljummet i bästa fall.
Parallellt har Meta – som företaget numera heter – börjat utveckla AI-teknik, vilket inte kan ses som något speciellt revolutionerande i samtiden. Vart Zuckerberg egentligen vill ta sitt Meta är därmed för närvarande lite oklart. Att företaget är enormt lönsamt råder det inga tvivel kring, aktien är på rekordnivåer på den amerikanska börsen och har börjar göra återköp med den massiva kassan.
Kanske tyder det på att innovationsförmågan och den visionära idén om framtiden har tappat kraft, och att Meta nu riktar in sig på att leverera långsiktig och stabil avkastning till sina ägare. I så fall är det en ganska imponerande strategi från något som startade i ett studentrum i Kalifornien för bara 20 år sedan.