seo i förändring

En rapport om framtiden för sökmotorer från analys- och prognosföretaget Gartner har rönt stor uppmärksamhet de senaste veckorna. Gartner förutspår att trafiken från traditionella sökmotorer, exempelvis Google, kommer minska med 25 % till 2026.

Argumentet är att användare i allt större utsträckning kommer söka svar på sina frågor hos generativa AI-verktyg som ChatGPT.

Huruvida Gartner får rätt eller ej vet vi först 2026, men värt att betänka är att Google trots den explosionsartade tillväxten för generativ AI fortfarande hade 92 % av sökmarknaden i oktober 2023. Minskningen månad till månad var 0,4 % vilket får räknas som en felmarginal.

Intressant är dock att Google trots sin enorma storlek och sina massiva resurser är beroende av just användare. Oavsett om annonsörer väljer att investera i SEO hos just Google eller ej så kommer det alltid att dyka upp alternativ på marknaden. Hittills har Google stått starka i över 20 år, men det finns ingenting som säger att den positionen kommer att bibehållas för all framtid. Just uppkomsten av generativ AI är kanske det största hotet mot bolagets totala dominans hittills, och även om det initiala intresset har svalnat en aning utvecklas tekniken ständigt och bjuder på nya möjligheter för varje vecka som går.

Givet denna utveckling har dock förstås Google en fördel i och med sina resurser. Vi kan vara helt säkra på att de inte sitter på händerna medan konkurrenterna bygger vidare på generativ AI. I stället utvecklar de sin egen teknik, så även om det traditionella sättet att söka på kommer förändras lär Google fortsatt vara en stark aktör, om än inte lika dominerande som idag.

Gartners prognos är också just en prognos, alltså en kvalificerad gissning baserat på vad vi redan vet idag. Vad som kommer hända fram till 2026 vet naturligtvis ingen med säkerhet, men för kunder som arbetar aktivt med SEO och SEM är det alltid klokt att se över marknaden och lära sig så mycket som möjligt om utvecklingen och den aktuella konkurrenssituationen. Vi på TBS är alltid redo att svara på frågor och komma med råd och inspel.

Föregående
Föregående

lyxvarumärken i globaliseringens tid

Nästa
Nästa

vart är meta på väg?