Super bowl 2024

För den som tror att gammelmedia och TV är passé kan Super Bowl i USA erbjuda visst motgift. Trots kraftigt höjda priser inför 2024 flockades annonsörerna för att betala de omkring 70 miljoner kronor som en 30-sekundersspot i årets sändning kostade. Utrymmet sålde enligt CBS, som sände matchen, slut redan i november, och dryga 100 miljoner TV-tittare fick ta del av reklamfilmer från giganter som Microsoft, Volkswagen, Dove och Budweiser. CBS beräknas med runt 80 annonsörer ha inbringat 6 miljarder i reklamintäkter.

Temamässigt bjöd årets skörd av filmer på väl beprövade koncept, nämligen den täta närvaron av kändisar. Såväl Arnold Schwarzenegger som Jennifer Aniston och paret Beckham dök upp, bland många andra.

Om det inte var nog med den massiva exponeringen gentemot TV-publiken så estimerade YouTube att reklamfilmerna fick ca 90 miljoner visningar på deras plattform under matchen. Total ackumulerades det till en miljon tittade timmar, enligt videoströmningstjänsten.

Två faktorer är således mest intressanta: dels att de gamla klassiska räckviddskanalerna fortfarande har effekt vid större händelser. Speciellt sportevenemang, som ju 2024 bjuder på i stor utsträckning med såväl ett sommar-OS som ett fotbolls-EM.

Men också att reklam fortfarande uppskattas, när den kreativa höjden finns och sammanhanget är rätt. I Super Bowl är reklampausen fortfarande en omtalad och uppskattad del av showen, vilket resulterar i att både annonsörer och reklambyråer lägger mycket krut på att få ett genomslag genom en kombination av kreativitet, räckvidd och kontext.

Föregående
Föregående

vart är meta på väg?

Nästa
Nästa

TikTok vs eu