TikTok vs eu
Sociala medieplattformen TikTok är återigen i trubbel. Detta sedan EU-kommissionen har inlett en utredning om misstänkt brott mot skydd av barn och unga.
Under DSA, Digital Services Act, regleras faktorer som beroendeframkallade design, skärmtid och åldersverifiering, och såväl TikTok som X (f.d. Twitter) är nu alltså under utredning med hänvisning till lagen. Vid fällande dom uppges straffet kunna bli motsvarande 6 % av årsomsättningen vilket skulle innebära många miljarder.
Det är inte första gången som myndigheter skärper tonen mot sociala medier. Facebook har också varit föremål för flera utredningar både i EU och USA, och kanske visar det mer tydligt än något annat hur den digitala mediemarknaden börjar konsolideras. Från ett veritabelt Vilda Västern till en marknadsnisch som omfattas av reglering och framför allt insikter som de potentiella farorna och hoten som sociala medier medför.
För annonsörer betyder utredningarna än så länge inget särskilt, men samma råd som alltid gäller: var noga med brand safety och se till att följa de lagar som gäller samt var förutseende kring vilken typ av lagstiftning som kan dyka upp framåt.
På TBS följer vi givetvis utvecklingen på daglig basis, och vid frågor kan ni alltid kontakta vårt team.