Ingenting är bara

En gammal vän (och under en period tillika flickvän) påminde mig ofta om en viktig insikt i livet. Ingen och inget är bara. Poängen var att man efter det där ”bara” kunde addera nästan vad som helst. Duktig, dålig, tråkigt, roligt, elak, snäll, rätt, fel med mera.

Ja, jag är inte dummare än att jag fattar att det självklart finns faktum som är obestridliga som att 1+1=2, att jorden är rund (sorry alla Flat Earthers, men den är faktiskt det) och att Ulf Lundell är författare men inte musiker.

Men i princip inget i livet är som man brukar säga svart eller vitt. Eller i vart fall inte bara svart eller vitt. Efter att TBS och Social Media Lab blev ett företag har vi slagit oss lite på bröstet och sagt att vi är både och, alltså inte bara. Inte bara en trångsynt nörd-teknisk digitalbyrå som tror att livets mening kan utläsas i GA4. Inte bara en traditionell mediebyrå som tycker att utomhusannonsering och TV fortfarande är all saliggörande eftersom det bara är marknadsföringens heliga graal, ett starkt varumärke, som spelar roll.

Jag inser mer och mer att ”ingenting är bara” är så klokt att det inte är klokt. Jag behövde vara på pensionens brant (nå ja, 10 år kvar eller så men ändå) för att till fullo förstå detta. En av mina bästa vänner påstod sig i veckan i princip vara helt opåverkad av marknadsföring och stå över det där med varumärken. När jag påpekade att han senaste två bilköp (en BMW i4 och dess för innan en Polestar 2) antydde något lite annorlunda uppstod en hätsk diskussion i den basun vi då satt i, där min ”vi är alla slavar under varumärkenas makt”-tes stod mot hans ”jag har egen fri vilja och tar bara beslut efter det jag tycker är bäst för mig”.

När han då påpekade att hans bilval innan dessa två senaste var en väl begagnad Lancia av typen familjecontainer insåg jag att jag hade haft fel igen. (Men det sa jag ju inte då, för då hade jag ju förlorat diskussionen…) Men till mitt försvar så hade även han fel. Eftersom ingenting är bara! De köpbeslut vi tar styrs av en mängd olika saker, bland annat av varumärken men aldrig bara av varumärken, bland annat av rena praktikaliteter men aldrig bara av dessa praktikaliteter.

I vår värld av kommunikation och medieval har det aldrig varit så viktigt som nu att tänka på att just inget är bara. Ett starkt varumärke är viktigt precis som att väl planerade och optimerade kampanjer på Meta också är viktigt. Därför känns det fantastiskt bra att vi sen nu ett år tillbaka inte är en bara-byrå utan en både och-byrå.

Och nej, Ulf Lundell är inte musiker. (Men en förbannat bra författare.)

Föregående
Föregående

TikTok vs eu

Nästa
Nästa

tbs academy