sport + tv = sant
Linjär-TV har som bekant länge dragits med sjunkande tittarsiffror och allt hårdare konkurrens från olika digitala plattformar och medier. Sommaren har därför bjudit på en ovanligt välkommen motreaktion i form av några av de största sportevemangen vi har.
Herrarnas fotbolls-EM var en stor framför för TV4 Group. 2,8 miljoner tittare såg finalen och turneringen slog tittarrekord digitalt med såväl streaming på TV4 Play som sidvisningar på kanalens sportsajt Fotbollskanalen.se
Samtidigt bidrog OS i Paris till kraftiga skiften i tittande. Warner Bros Discovery som (genom Kanal5) sände från tävlingarna upplevde sina andelsmässigt starkaste veckor sedan mätningarna startade 1994. Totalt stod kanalhuset för 48 % av tittandet vecka 31 och 53 % vecka 32. Evenemanget var andelsmässigt det största av alla OS sedan mätningarnas början.
Viaplay, som normalt sett är starka och profilerade inom sportsändningar, fick i stället se sina andelar krympa kraftigt under sommaren. Deras egna sändningar – exempelvis från hockey-VM i Tjeckien – gav tillfälliga peakar men inget bestående lyft. Deras finansiella problem – efter att förvärvat dyra rättigheter under de senaste åren – kvarstår också, och just nu ser radion ut som husets starkast lysande stjärna.
Generellt sett blir förstås lyften för de stora evenemangen extra tydliga när tittande minskar över resten av året. En ytterligare tolkning kan vara att människor i bistra tider har ett annat behov av det som brukar kallas för lägereldar. Stora händelser och sändningar som under en kort period dominerar nyhetsflödet.
2025 blir sportmässigt ett mellanår innan bland annat fotbolls-VM och vinter-OS 2026. Det återstår att se vad som händer med TV-tittandet under den perioden, men det finns i dagsläget lite som tyder på att den negativa trenden är på väg att brytas.
På plussidan innebär avsaknaden av stora evenemang i närtid att det är ”köparens marknad”. Månad efter månad finns lager kvar vilket innebär möjligheter att köpa kostnadseffektiv räckvidd. Kontakta gärna oss om ni vill veta mer om detta!