kakan lever

Det har nu gått ganska många år sedan det med buller och bång meddelades att tredjepartskakan skulle fasas ut. I webbläsarna Safari och Firefox är processen förvisso redan igång, men marknadens kanske viktigaste aktör – Google – bjöd under sommaren på ett högst oväntat besked. I stället för att fasa ut tredjepartskakorna kommer de finnas kvar i företagets marknadsdominerande webbläsare Chrome, och användarna kommer att erbjudas ”en ny upplevelse” som sägs vara designad för att ge dem större kontroll. 

Vad detta innebär rent konkret återstår att se, men klart är att det kastar om förutsättningarna på marknaden. Framför allt gör det sökandet efter en gemensam utgångspunkt betydligt svårare. För annonsörer är det av yttersta vikt att det finns en jämförbarhet och förutsägbarhet, i syfte att kunna ställa kanaler mot varandra och analysera samt optimera resultat. Där är en gemensam teknik en central faktor.

Mycket tid har redan lagts på att hitta alternativa lösningar kring målgruppsstyrningar och segmentering som inte bygger på existensen av tredjepartskakor. Att Google nu helt lägger om sin strategi sätter förstås käppar i hjulen, men det innebär också en möjlighet att fortsätta med ”business as usual”. Vi vet som sagt inte exakt hur framtiden ser ut, eller vad Googles nya alternativ för Chrome betyder, men tredjepartskakor är en etablerad teknik som alltså verkar finnas kvar en bra bit in i framtiden. 

Och för att vara helt ärlig: vad som än har sagts på marknaden så har ingen ännu hittat ett helt och hållet motsvarande alternativ till tredjepartskakan. Visst kommer det behövas nya strategier och ny teknik för att segmentera användare i Firefox och Safari, men att kakor fortfarande kommer kunna användas i Chrome innebär säkerligen en lättnad för många. 

Man kan också fråga sig om beskedet egentligen var så oväntat. Att Apple fasar ut kakor är okontroversiellt eftersom de inte har någon egen annonsaffär. De bygger i stället sin USP på en annan faktor: integritet. För Google är de finansiella riskerna betydligt större, och det gamla ordspråket som förklarar mycket av mänsklig handling verkar gälla även nu: follow the money.

Föregående
Föregående

sport + tv = sant

Nästa
Nästa

en spaning om frekvens