problemen fortsätter för x

Sedan Elon Musks köp av Twitter och dess svårbegripliga omvandling till X har plattformen plågats av en rad olika problem. Nu visar en sammanställning av statistik, gjord av SensorTower, vad de rent konkret har inneburit.

Siffrorna avslöjar bland annat att antalet aktiva användare på månadsbasis har sjunkit med 16 % sedan köpet. Det beror säkerligen delvis på den mediala turbulensen kring X, där modereringen av innehåll har prioriterats ned vilket har lett till en ökad spridning av bland annat antisemitiskt innehåll. Det som redan var en polariserad plattform har alltså inte blivit mer tolerant och städad, vilket lär ha skrämt bort en del användare.

Men sociala medier har också trendmässigt mer och mer övergått från text till bild och video, vilket TikToks snabba tillväxt är ett tydligt bevis på. Twitter fyllde en tydlig funktion i en era då Internet var mer begränsat med långsammare uppkopplingar och tak för datatrafik, men idag framstår den alltmer som föråldrad och nischad mot en viss typ av användare.

Från ett branschperspektiv visar SensorTowers sammanställning också att annonsörerna har lämnat X i stor utsträckning. Majoriteten (51) av de 100 största annonsörerna har exempelvis övergivit plattformen helt efter Musks köp.

Även om Twitter/X aldrig har kunnat mäta sig med Metas sofistikerade annonseringsverktyg och -universum fanns det under glansdagarna starka argument för att finnas där, speciellt för de företag som ville vara en del av dagsaktuella diskussioner. I och med att Meta nu både har utvecklat och släppt sin egen version av med liknande funktionalitet, nämligen Threads, så återstår det att se om X alls har en framtid. Plattformen är trots allt beroende av sina annonsörer för att kunna fortsätta drivas, och i och med såväl det allt hårdare klimatet samt Metas egen konkurrerande lösning ser det milt sagt ganska mörkt ut för Elon Musks projekt.

 

Föregående
Föregående

vd har ordet

Nästa
Nästa

2024 i spåkulan