vd har ordet

Så står julen för dörren igen, alla barns favorit-högtid. Själv är jag också väldigt förtjust i den. Kanske inte så mycket för klapparna och granen som för det faktum att den och nyårshelgen ligger där de ligger. Som ett tydligt avslut på en tid och början på en ny. 

Jag tror generellt att avbrott i vardagen är något vi alla mår bra av. Tid att stanna upp en stund och bara vara. Tänka egna tankar och förbereda sig för det som skall komma, ett nytt år med nya oskrivna blad/ dagar. Tid att reflektera över året som varit. Och apropå det, är det bara jag som känner att världen blivit så mycket svårare att navigera i?

Å ena sidan går allt vansinnigt fort. Val, köp och betalning av produkter och tjänster ska ske på sekunden. Varumärken och deras budskap glimmar förbi blixtsnabbt i flödet. Antalet kanalmöjligheter på mediescenen har mångdubblats. Kampanjerna blir kortare och kortare och fler och fler. Aktiemarknaden studsar upp och ner flera gånger om dagen. Intresset för Machine learning (eller AI i folkmun) exploderar och teknikutvecklingen rusar i en aldrig tidigare upplevd hastighet.

Å andra sidan har kriget i Ukraina och konflikten mellan Israel och Hamas kastat oss långt tillbaka i tiden. Saker som vi inte behövt tänka på i så många år har återigen blivit aktuella. Som vikten av rent vatten, mat på bordet, basal sjukvård och relationer där man på riktigt bryr sig om varandra. Grundläggande värderingar och behov som vi människor alltid haft, men till viss del lämnat bakom oss i jakten på ständig utveckling. I alla fall här uppe i norra Europa.

Mitt i denna svårtydda och oroliga värld ska vi tillsammans med våra kunder budgetera för och genomföra effektiva media- och marknadsaktiviteter. Det är inte en lätt uppgift, men faktiskt vad vi på TBS tränat på ända sedan 1991. Och i och med förvärvet av, och hopslagningen med Social Media Lab, aldrig stått bättre rustade för. Så när jag går på jul-ledighet är det, trots all oro för världen, i alla fall med en säkerhet att vi kommer kunna hantera vårt uppdrag som mediebyrå på bästa tänkbara sätt. Jag, mina kollegor, våra partners och kunder. Det känns tryggt.

För de som inte har förmånen att känna samma trygghet försöker vi hjälpa till med det vi kan och årets julklapp från TBS är fortsatt stöd till FN´s flyktingorgan UNHCR. Tyvärr känns det ju minst lika aktuellt i år att hjälpa människor på flykt.

Nu lämnar vi snart 2023 och låt oss ta med det goda från året in i 2024.

Med önskan om en riktigt God Jul och ett Gott Nytt 2024!

Olle Borgstav, VD

Föregående
Föregående

nyanserade sökbegrepp

Nästa
Nästa

problemen fortsätter för x