Positiv tolkning av SOI
I 2024 års utgivning av Svenskarna och Internet redovisas inte statistiken för hur stor andel av befolkningen som använder Internet, utan (den minimala) andelen som inte gör det. Internet är därmed inte längre något annat än en helt naturlig och fullt integrerad del av vardagen. Den tekniska utvecklingen är i mål, vi kan inte åstadkomma mer än vi redan har gjort vad gäller att sprida tillgången till Internet bland svenskarna.
Internet, och kanske framför allt smartphones, har gett oss tillgång till en rad olika produkter och tjänster som underlättar livet. 7 av 10 svenskar har idag en digital brevlåda, exempelvis Kivra. Nästan alla (92 %) använder BankID och 9 av 10 använder Swish.
Ungdomar blippar inte längre ett fysiskt betal- eller kreditkort i butiken utan betalar direkt med mobilen.
Utöver dessa praktiska digitala tjänster förenklar tillgången till Internet kommunikation, både med nära och kära och som ett sätt att hitta nya vänner. Hälften av ungdomarna födda på 00- och 10-talen anser därtill att sociala medier ger dem en större känsla av gemenskap.
Många är också medlemmar i intressegrupper där de upplever att de får stöd och inspiration i sina intressen. För kvinnorna handlar det framför allt om ämnen som djur, natur, hantverk och föräldraskap medan männen ofta diskuterar fordon och tekniska frågor.
Av unga kvinnor, som ofta pekas ut som den mest utsatta gruppen på Internet, anser var fjärde att sociala medier har breddat deras syn på skönhet och ideal. Detta för att ett bredare spektrum av olika utseenden lyfts fram, på ett sätt som var omöjligt i den ”gamla” världen.
För den som undrar över hur konsumtionen av olika nyhetsmedier ser ut i en osäker omvärld finns också positiva svar. Hälften av svenskarna följer rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter i sociala medier. 55 % har därtill någon gång aktivt idkat källkritisk analys av förmedlade samhällsnyheter.
Utöver allt detta finns naturligtvis också en rad fördelar för oss som jobbar med annonsering och marknadsföring. På Internet kan vi i princip nå 100 % av befolkningen, med träffsäker, relevant och målgruppsanpassad reklam baserad på den data som digitala kanaler erbjuder. Vi kan minimera spillet och vara flexibla på ett sätt som aldrig tidigare var möjligt.
Det finns således många positiva aspekter av Internets framväxt och numera så etablerade ställning i vanliga människors vardag. Länge leve utvecklingen!