kort sammanfattning av SOI
Svenskarna och Internet är en årlig undersökning som publiceras av Internetstiftelsen. Den bygger på intervjuer och omfattar 2024 ämnen som Internetanvändande, digitala tjänster, sociala medier, nyhetskonsumtion och näthat.
· Nästan alla använder Internet. I åldersgruppen 16-64 anger 100 % att de idag använder Internet.
· Var femte pensionär använder inte Internet. Andelen är störst i gruppen 75+.
· 7 av 10 svenskar har en digital brevlåda, exempelvis Kivra. 9 av 10 använder Swish och nästan alla har ett digitalt Bank-ID.
· Tillväxten för sociala medier planar ut, samtidigt som nya plattformar har svårt slå sig in.
· Sociala medier får många unga att må dåligt. Speciellt utsatta är de yngsta, både vad gäller näthat och utseenderelaterad osäkerhet.
· De upplevda fördelarna med sociala medier handlar framför allt om att kunna hålla kontakt med familj och vänner, samt möjligheten att diskutera privata intressen i grupper.
· Över 50 % av svenskarna följer rikstäckande nyhetsmedier på Internet.
· 80- och 90-talisterna är bäst på källkritik på nätet. Andelarna sjunker därefter med ålder.
· 6 av 10 svenskar använder enbart kostnadsfria tjänster för nyheter.
· 63 % tror att mobilen tjuvlyssnar på dem i syfte att visa anpassad reklam, en seglivad myt som det dock inte finns några trovärdiga belägg för.