digital transformation i 200
Ibland känns det som den digitala utvecklingen går så fort att man ständig går med känslan av att det alltid finns något tåg man borde hoppat på, men missat. De flesta av oss verkar ha bilden av att det ständigt dyker upp nya sociala medier, appar och andra nya tekniska underverk som genast förändrar en marknadsförares möjligheter i grunden. Men är det verkligen så?
Både ja och nej.
Den tekniska utvecklingen är såklart fortfarande snabb. Att t.ex. Chat GPT lanserades för mindre än två år sedan är nästan svårt att greppa. Efter ett år hade redan 25% av befolkningen använt tjänsten enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och AI. Men ytterligare ett år efter det (alltså nu), har den siffran bara ökat med ytterligare 4% och att det generella användandet av AI i princip står still.
Låt oss även titta på den närmaste explosionsartade framväxten av sociala medier. 88% av befolkningen sociala medier och tar vi bort pensionärerna är den siffran i princip 100%. Denna värld är ju i konstant förändring och nya appar och kommunikationsvägar dyker ständigt upp och förändrar kundernas beteende, vilket också gör att vi som marknadsförare ständigt behöver var beredda att överge uppsatta strategier för att följa massans nyckfulla beteende… eller?
En av de tydligaste slutsatserna i senaste Svenskarna och internet är att det är ” Svårt för nya sociala medier att etablera sig på marknaden”. Platformar som Threads, Bluesky, Yubo och Mastodon försöker att slå sig in på marknaden. Men utan framgång.
Den förstnämnda, som ändå har Meta i ryggen, har använts någon gång av ca 2% av befolkningen. De andra ligger under 0,5% och sjunker jämfört med 2023. Och tittar vi på de etablerade plattformarna YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok och X är förändringarna i det totala användandet i princip oförändrat de senaste fyra senaste mätningarna.
Största förändringen är att användare av TikTok gått från 19 till 22% från mätningen 2021 till 2024. Övriga har i princip identiska användarantal varje mätning.
Sociala medier är numera en etablerad kategori med precis samma tröghet i beteendeförändringar som för andra etablerade kategorier. Sen att en dansutmaning till Sabrina Carpenters Espresso kan komma och gå inom loppet av några veckor, ökar knappast behovet av att ständigt vara uppdaterad på ”det senaste som trendar hos kidsen”.
Generellt är långsiktighet och konsekvens i sin kommunikation betydligt viktigare än att hänga på den senaste danstrenden på TikTok. Misslyckanden i marknadsföring idag beror inte på bristande koll på trender utan oftare på tron att vi måste vara föränderliga, vilket gör att vi tappar fokus på kontinuitet och långsiktighet.
Så nej, beteenden är inte så föränderliga som man kan tro och tekniken förändras inte från dag till dag.
Du kan vara lugn, det finns inga tåg du missat. Högst troligen är fokus på destinationen för det tåget du redan sitter i betydligt viktigare att ha koll på.