Case: livrustkammaren

Vi borde kunna vara överens om två saker: dels att den tekniska utvecklingen går extremt fort och bara verkar accelerera. Men också att mänskligt beteende inte förändras över en natt. Nyheter är roliga ett tag, sedan tröttnar vi och återfaller inte sällan i gamla mönster.

Finns det trots dessa till synes motstridiga insikter argument för att som annonsör vara agil och anpassningsbar i den digitaliserade världen?

Ett lysande exempel på en aktör som vi har följt länge, och som - åtminstone vid en första anblick - har lyckats med konststycket är Livrustkammaren. I ungefär 10 år har de drivit kampanjer i sociala medier, främst på Facebook, som bygger på memes och en samtida humoristisk ton. Man hakar på aktuella fenomen och gör om dem till versioner som rimmar med museets kärnverksamhet.

Responsen har varit uppenbart positiv. Posterna gillar och kommenteras i stor utsträckning, många hyllar direkt och ogenerat det som briljant marknadsföring, och inte bara som roliga inslag i flödet.

Livrustkammaren har själva i intervjuer berättat att tanken från början inte var att locka besökare till museet, utan att generera engagemang. Dock har framgången inte varit begränsad till den ökade aktiviteten i sociala medier. 2019 slog Livrustkammaren besöksrekord, och 2023 nominerades de till Årets Museum i Sverige.

Kontrasten är både slående och intressant: ett i ärlighetens namn ganska mossigt och dammigt museum (man visar artefakter från Kungahuset) når framför allt unga med sin spetsiga kommunikation, väcker engagemang och ökar i sin tur besöksantalet genom sin popularitet.

Men handlar det egentligen om något nytt i själva marknadsföringen? Är framgångsfaktorn just det agila förhållningssättet till trender, den ständiga aktualiteten, eller något annat?

Även om Livrustkammaren bevisligen lyckas hålla sig relevanta i ett snabbrörligt digitalt landskap så bygger framgången också på en envis konsekvens. Det är så här kommunikationen ser ut, strategin är tydligt definierad och följs med en nästan slavisk uthållighet. På så vis kan man hävda att Livrustkammaren har åstadkommit något genom att applicera gamla strategiska sanningar på snabbfotad exekvering. Det nya och moderna, men utifrån en väl beprövad grund.

Eller om man så vill: en anpassning till blixtsnabb teknisk utveckling men utan att glömma bort faktorer som igenkänning, konsekvens och långsiktighet. Faktorer som alltid har fungerat för den som vill bygga en framgångsrik affär.

Föregående
Föregående

digital transformation i 200

Nästa
Nästa

Negativ tolkning av soi