dags att uppdatera din cookiebanner

Från och med mars i år krävs den senaste uppdateringen av Google Consent Mode, version 2, för ditt cookie-meddelande för att fortsätta spåra besökaraktiviteter på din webbplats och konverteringsspårning i dina Google Ads-kampanjer. Om du använder en Google-certifierad plattform för samtyckeshantering (CMP) kommer din CMP-leverantör automatiskt att uppdatera till den senaste versionen av samtyckesläget.  

Till skillnad från den tidigare versionen så är Consent Mode v2 en mer avancerad version som kräver explicit användarsamtycke för kakor och dataanvändning, särskilt för personlig annonsering, t.ex. retargeting, och analys. Den främsta förbättringen i den uppgraderade versionen är möjligheten att aktivera två ytterligare samtyckestatusar relaterade till annonsering: ad_user_data och ad_personalization. Utan dessa får kampanjerna svårare att hitta rätt användare och det kommer att påverka dina resultat i dina kampanjer. 

Den nya versionen av Google Consent Mode är mer av ett krav än ett alternativ för webbplatser som noggrant vill kunna spåra konverteringar och optimera sin annonseringsbudget effektivt framåt. Google Consent Mode v2 är fullt funktionsdugligt redan nu, och om det inte implementeras kommer de negativa effekterna för annonsörer att synas från mars 2024. 

Google implementerar detta pga integritetsregler som GDPR och ePrivacy-direktivet, liksom nya lagar som Digital Markets Act (DMA). GDPR och ePrivacy-direktivet reglerar lagring och åtkomst av data på användarenheter och kräver en laglig grund, huvudsakligen samtycke, för alla aktiviteter som behandlar personuppgifter. Digital Markets Act kommer att tvinga Google och andra stora plattformsföretag att göra olika förändringar i sina produkter och tjänster. 

Vill du ha konsultation kring detta så har vi på TBS nära samarbeten med advokatbyråer som är duktiga i ämnet, hör av er om ni behöver stöd i detta så hjälper vi gärna till. 

Läs mer: https://support.google.com/tagmanager/answer/13695607?hl=en 

 

Föregående
Föregående

allt nytt inom social

Nästa
Nästa

2023 samt tankar om 2024