allt nytt inom social
LinkedIn adderar ny CTA-funktion
För sponsrade inlägg kommer det nu ges en ny möjlighet för att öka interaktionen kring content och förhoppningsvis i slutändan möjligheten till att generera fler leads.
Den nya CTA:n blir således en ”lås upp artikel” knapp som kräver användarsignering för att läsa hela artikeln. Detta blir ytterligare ett verktyg där vi mer direkt kan mäta respons kopplat till engagemang i appen. Kul tycker vi och ser fram emot att mäta effekten av detta och så småningom skapa oss vår egen bench inom just denna CTA-funktion.
Källa: www.socialmediatoday.com
Meta stärker säkerheten för minderåriga.
Meta och andra sociala medier-jättar ska i veckan svara upp mot amerikanska senaten rörande hur de skyddar barn och unga online. I samband med detta lanserar Meta tillsammans med Center for Open Science, en icke vinstdrivande organisation som ska fokusera på att öka transparensen inom forskning för att bland annat öka kunskapen och förståelsen för hur sociala medier användandet påverkar vårt välmående med framför allt fokus på de yngre.
Meta introducerar också i samband med detta nya Meddelande Restriktioner på Facebook och Instagram, som är till för att skydda användare under 16 år från oönskade interaktioner med vuxna.
Eftersom TBS är en byrå som jobbar aktivt med marknadsföring åt våra kunder i dessa sociala medier plattformar, så välkomnar vi all typ av funktionalitet som säkrar upp användandet och den psykiska hälsan och framförallt för de yngre.
Källa: www.readwrite.com
Threads stabila tillväxt i Sverige
Nu har vi haft en månad av Instagram Threads och i Sverige är tillväxten stabil.
Många stänger ned sina X-konton (tidigare Twitter) och early adopters för sina diskussioner och samtal via Threads. Beror det på att Threads är pass mycket vassare än X, eller har det helt enkelt att göra med Elon Musk´s minst sagt turbulenta framfart som får många att rynka på pannan? Det är väldigt smidigt att skapa ett konto direkt via Instagram, och detta i sin tur gör att antalet registreringar snabbt ökar. I Sverige är det nu ca 15% av Svenska Instagram-användare som än så länge aktiverat Threads och ca 70% har skrivit en så kallad “tråd” och vi ser att många fortsätter att vara aktiva in i 2024.
Än är det för tidigt att dra några slutsatser, men trenden är ändå tydlig och håller det i sig så får vi nog börja anpassa oss till ett annat format för konversationer och samtal.
Vi på TBS ser med spänning fram emot att följa utvecklingen av Threads.
Källa: www.di.se/digital