black friday (?)

Fenomenet Black Friday kom till Sverige från USA, där rea-dagen traditionellt markerar starten på julhandeln, och äger rum fredagen efter högtiden Thanksgiving.

Här hemma fick Black Friday som koncept fäste första gången under 2013, då en rad företag gick ut med att de skulle ha erbjudanden. Uppmärksamheten då ledde till att näthandeln ökade med 100 % jämfört med en vanlig fredag.

Sedan dess har Black Friday utvecklats till såväl Black Weekend som Black Week, och i somliga fall till och med Black Month. Intresset är stort, och år 2021 uppgav två av tre svenskar att de skulle använda rean till att köpa julklappar.

När prisjämförelsesajten Prisjakt och Svea Bank summerar årets Black Friday känns mönstret igen: försäljningen totalt under perioden ökar, medan den minskar på själva fredagen. Människor har uppenbart vant sig vid att rean inte gäller enbart en specifik dag, utan att erbjudandena kan utnyttjas under en längre period.

Efter en tuff period för många handlare gladde säkert den 9,8-procentiga uppgången i e-försäljning. Många hoppas nog att höstens räntesänkningar från Riksbanken till slut ska slå igenom i konjunkturen, och resultatet under Black Friday kan sägas vara ett försiktigt tecken på att så faktiskt är fallet.

På senare år ska det också noteras att en del kritik har riktats mot handlare som annonserar priser som egentligen inte är rabatterade, åtminstone inte i förhållande till ”vanlig” rea. Huruvida den mediala uppmärksamheten kring dessa frågor har lett till en bredare medvetenhet är svårare att utröna.

Sammanställningen från Prisjakt och Svea Bank indikerar dock en diskrepans: medan snittrabatten under perioden beräknades till 21 % visade en opinionsundersökning från Kantar att förväntningarna inför snarare låg på 38 %. Kanske är ordet ”rea” fortfarande så starkt att det trumfar det faktiska erbjudandet i allmänhetens ögon.

Värt att tänka på som annonsör är att priserna i speciellt digitala medier gärna stiger under den mest intensiva Black Friday-perioden. För den som inte har en rea-kampanj kan det därmed vara klokt att dra ned eller helt stoppa sin ordinarie annonsering i någon vecka.

Föregående
Föregående

en julhälsning från tbs vd

Nästa
Nästa

Media som politik