en julhälsning från tbs vd
Man brukar säga att mediebyrån alltid är först in i lågkonjuktur och först ut. Stämmer detta fortfarande kan vi nu konstatera att Sverige verkligen är på väg ut ur lågkonjunkturen för denna gång. Medieinvesteringar förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 4,1 procent under januari t.om november 2024, jämfört med samma period föregående år. Bland våra kunder på TBS märker vi också av betydligt positivare tongångar gällande marknadsföringen än vid samma tidpunkt förra året. Låt oss nu bara hoppas att omvärlden nu lugnar ner sig lite och vi kan få fokusera på vårt arbete med att bygga långsiktigt hållbara företag med hjälp av kommunikation och media utan allt för mycket turbulens runt omkring.
Förflyttningen mot digitala medier fortsatte även detta år där Podcast haft den största investeringsökningen. Annonsvolymen i Online video, Sociala medier, Display och Sök ökade också. Några lysande undantag från digitaliseringen var Utomhus och Bio som båda fick ökade investeringar 2024.
Medieslag som haft det tuffare när det kommer till investeringar förmedlade via Sveriges samlade mediebyråer har varit Dr, Dagspress, Tidskrifter och Linjär TV. I dessa kanaler minskade annonsörerna sina investeringar under året.
På TBS kan vi se tillbaka på ett riktigt bra år där vi haft nöjet att välkomna 12 nya kunder till oss! Så roligt att fler och fler annonsörer upptäcker fördelen med att använda sig av en byrå som både är en klassisk mediebyrå och en digital specialistbyrå, i ett. Under nästa år fortsätter vi vår strävan efter att alltid leverera våra tjänster med det stora personliga engagemang som alltid varit vårt adelsmärke.
Tack alla för ett gott samarbete under året och ha nu en riktigt God jul och Gott nytt år!
MVH
Olle Borgstav