Välkommen hösten!

Efter en betydligt varmare september än normalt är vi nu på riktigt inne i hösten. En period som vanligtvis innebär högsäsong för de flesta av oss. Hittills verkar konsumtionen hålla i sig relativt bra i de flesta branscher och specifikt i mediebranschen är konsumtionen fortsatt hög.

Såklart finns det en osäkerhet i marknaden framöver på flera fronter – Covid-19, Presidentval i USA och Brexit – men vad gäller mediekonsumtionen kan vi säkert förvänta oss att den även fortsatt kommer vara klart över det normala. Bedömningen är att detta marknadsläge kommer att gälla även under Q1 2021, så rådet till annonsörer är att fortsätta investera i media och kommunikation för att ta andelar i huvudet hos era kunder. Möjligheterna att göra riktigt bra medieaffärer kvarstår!

När det gäller spaningar och nyheter vill vi börja med den mest aktuella undersökningsnyheten just nu internationellt. Man har nämligen funnit att Share-of-Search är en mycket stark indikator för Share-of-Market. Detta samband börjar nu alltså alltmer bli en viktig KPI att följa, då den är en viktig lead-indikator för marknadsandelsutvecklingen.

Här på hemmaplan kom beskedet till slut om Amazons lansering i Sverige. Vår bedömning är att Amazon på sikt kommer växa sig starka även i Sverige, men troligen inte få samma dominans som på många andra marknader. I början är konkurrensen inte lika stor och som produktägare är det absolut en intressant kanal att prova på. Amazon kommer inte försvinna så det är lika bra att vara där och testa hur den kanalen står sig i jämförelse med övriga och egen direktförsäljning. Genom vårt systerbolag AddVisits har vi kompetens på området och hjälper gärna till på vägen i att testa försäljning och annonsering via Amazon.

Vad gäller e-handeln generellt meddelade Postnord precis att man håller kvar vid den höjda helårsprognosen om en tillväxt på 33 procent. Annan intressant information som kom från Postnord i veckan var att beslutet tagits att gå över till varannandagsutdelning, vilket även påverkar utdelningen av ODR. Viktigt att tänka på och förhålla sig till för alla annonsörer som nyttjar den mediekanalen.

Nyligen relanserade också kvällspressen det gemensamma räckviddspaketet Impact. Nu i formen av ett videopaket där Aftonbladet TV och Expressen TV tillsammans garanterar en veckoräckvidd på 750 000 unika och som ska verifieras av MMS. Meningen med paketet är att erbjuda marknaden ett starkt lokalt komplement till framförallt de stora amerikanska mediejättarna. Intressant tycker vi.

Apropå stora amerikanska företag meddelade Facebook i början av oktober att de helt slopar 20% text i bild-regeln med omedelbar verkan. Facebook själva tror dock fortfarande att bilder med lite eller ingen text kommer att ge bäst resultat, men det kommer vi att testa och se under hösten. Bra att veta i alla fall är att möjligheten nu finns att lägga in mer info i annonsen.

I takt med att konsumtionen av streamat innehåll ökat extremt mycket under pandemin kan vi nu också se att Liveshoppingen ökar snabbt i betydelse hos framförallt de yngre målgrupperna. Flera stora svenska företag har hakat på trenden och det ska bli väldigt spännande att se hur stort detta fenomen blir här i Sverige.

Utöver ovan nämnda nyheter och spaningar utvecklas varje vecka mängder av nya produkter och tjänster inom medieområdet. Det är en orolig tid på många sätt, men framtidsoptimismen är stark och branschen och vi på TBS jobbar för fullt med att hitta nya ännu smartare och effektivare sätt att kommunicera. Är du intresserad av att diskutera hur ditt företag ska agera och vilka mediemöjligheter som är mest relevanta för ditt företag i dagsläget, bara kontakta någon av oss på TBS.

Föregående
Föregående

Keep calm and carry on

Nästa
Nästa

När kommer vändningen?