Ta hjälp av mediabyrån för att koppla målsättningar och nyckeltal

Frågorna är många när det kommer till att skapa ett lyckat öppningserbjudande i samband med en butiksöppning. I det här blogginlägget kartlägger jag vikten av att koppla målsättningar till nyckeltal – för att nå en framgångsrik butiksöppning. 

Hur mäter du framgång?

Hur ska öppningserbjudandet formuleras? Ska det vara ett unikt öppningserbjudande som är begränsat i tiden, till antal eller pris? Ska det vara ett öppningserbjudande som är personligt och upplevas som skräddarsytt av varje individ som får erbjudandet? Vad är målet med butiksöppningen? Är det långa köer utanför butiken? Hur lång är en lång kö? 50 meter? Är det uppmärksamhet i media? Lokalt, nationellt eller både och? Antal köp? Snittköp? Totalt köp? Oavsett mål går de alltid att mäta.

Smartare, effektivare, snabbare.

Att komma i mål med butiksöppning nummer två eller nummer tre kräver inte samma storlek på budget som butiksöppning nummer ett. Att utveckla konceptet, och gå i mål med den första butiksöppningen kräver mer. Mer tid, mer energi och mer pengar. Efter den första butiksöppningen har man mer kunskap, kunskap som går att återanvända och gör det möjligt att arbeta smartare, effektivare och snabbare.

Kraft bakom orden.

Att lägga kraft bakom orden är en förutsättning för att lyckas. Utan resurser att lägga kraft bakom orden så blir målsättningarna bara önskedrömmar. Byrån kan här hjälpa till att ta fram hur stora investeringar konkurrenterna i branschen gör samt ta reda på hur deras mediemix ser ut på enskild mediekanal. Genom detta kan du få en bild av hur de tänker strategiskt och anpassa strategi och taktik därefter. Som marknadsledare eller tvåa, trea i en bransch så har man helt olika förutsättningar att agera. Det gäller alla.

Målsättningar, nyckeltal, resultat.

Att sätta mål är självklart i alla sammanhang. Utan en målsättning med sina aktiviteter har man inget att förhålla sig till och därmed är det svårt att bedöma om det gått bra eller dåligt. Det är också svårt att följa upp om man inte redan från början bestämt vad som är syftet med kampanjen och vad den skall åstadkomma. Det vi på mediebyrån är duktiga på är att koppla målsättningar till olika nyckeltal. Det mesta som görs på marknaden går att mäta på olika sätt. Vi vet väl vilka faktorer som spelar roll och kan ge råd kring vilket som är viktigast att mäta på. Detta naturligtvis kopplat till det arbete som respektive medieaktivitet skall åstadkomma. Lägg därför följande på minnet:

  • Budget, mål och utfall kan du påverka.

  • Vikten av att formulera ett gemensamt, mätbart mål är avgörande för att nå framgång.

  • Involvera personalen så de känner sig delaktiga och stolta. Detta gör att alla jobbar för en bra öppning.

Håller du med oss? Lämna gärna en kommentar nedanför. Ladda ner vårt White Paper där vi går igenom de 8 viktigaste sakerna att tänka på vid en butiksöppning:

Föregående
Föregående

Årets upplägg av Detaljhandels Mediebarometer 2017

Nästa
Nästa

Lokala mediekanaler – Vilka medier finns tillgängliga?