Så lyckas du med influencers – 6 steg till framgångsrika kampanjer

 17% av svenskarna instämmer något eller helt och hållet med påståendet “Jag inspireras ofta av personer på sociala medier”  t.ex. Youtubers, bloggare eller personer på Instagram. Vår egen digitalspecialist Phillipa Tuvesson hjälper dig att hitta rätt influencerdjungeln.  

6 steg till lyckade samarbeten med influencers

Samarbeten med influencers är självklar del i mediemixen för många företag, men precis som för all annonsering finns både succéer och misslyckade kampanjer. På uppdrag av TBS har Jennifer Örtholm och Celine Borgstav på Stockholms universitet identifierat framgångsfaktorerna för marknadsföring genom influencers. Våra erfarenheter tillsammans med resultaten från studien pekar ut följande sex steg för en lyckad influencerkampanj.

1. Matcha ditt erbjudande med rätt influencer

Studien visar entydigt att trovärdighet är avgörande i hur väl kampanjen faller ut. Se till att influencern du samarbetar med är trovärdig som förespråkare av ditt erbjudande.

“Relevanta och trovärdiga samarbeten är okej. Dock tycker jag att vissa varumärken kan förstöras av alltför aggressiv marknadsföring och särskilt genom sociala medier. Jag får känslan av att de desperat försöker få sina produkter sålda”.

Maria, 30

2. Matcha ditt erbjudande med rätt följare

Efter att ha valt influencer efter erbjudande behöver du också matcha erbjudandet efter följarna, dvs. din målgrupp. Många följer en influencer för att inspireras, men har själva en helt annan livsstil. Säkerställ därför att ditt erbjudande passar både influencern och följarna.

“Det första jag gör är att gå in på mina favoritinfluencers och kolla igenom flödet för att se vad de har på sig. Jag vet att jag gillar deras stil, att det de har på sig är trendigt och kan därmed vara säker på att hitta det jag söker i deras flöde”.

Lisa, 26

3. Anpassa kampanjupplägg efter erbjudande

Tumregeln är att längre köpprocesser kräver mer varumärkesbyggande över tid, medan när det gäller korta beslutsprocesser bör kampanjen fokusera på promotion, konvertering och “sense of urgency”. Rabattkoden passar bättre för mobilskalen, och inspirerande bilder fungerar troligen bättre för valet att resa. Influencers kan vara en utmärkt kanal för både varumärkesbyggande och direktkonvertering, men kampanjupplägget måste anpassas efter målsättningen.

”Absolut att jag har högre köpmotivation om jag får en rabattkod. För då blir det mer såhär, nu ska jag passa på, det va snyggt, det va billigt, billigare, det var en bra deal, då ska jag passa på.”

Kajsa, 22

“När jag letar efter en jacka håller jag omedvetet ögonen öppna för utbudet, och om jag ser en influencer ha en snygg jacka blir jag inspirerad och kollar upp var den är från.”

Karin, 24

4. Håll koll på uppdateringsfrekvensen

Studien visar att följare ofta vill se allt som influencern postar, men många uppger att de blir irriterade på för mycket postande även om de tar del av allt. Ditt erbjudande kan uppfattas som inspiration eller irritationsmoment helt beroende på vart i flödet det ligger.

“Jag avföljer när de uppdaterar för ofta. Jag vill gärna gå igenom alla nya uppdateringar och stories för att hålla rent i flödet och det blir väldigt irriterande när influencers gör stories konstant.”

Ida, 21

5. Håll koll på kampanjfrekvensen

Precis som att för många inlägg kan uppfattas negativt, kan för många kampanjer och samarbeten uppfattas som irriterande. I den mån det går, se till att din kampanj ligger “fritt” från andra annonsörer under kampanjperioden.

“Jag har tidigare avföljt influencers när det blir för mycket reklam och samarbeten på grund av att jag upplever det som ointressant och energikrävande. Nu följer jag bara influencers som bidrar med positiv energi, sprider kroppspositivism och delar med sig av händelser i vardagen; både roliga och mindre roliga”,

Maria (30)

6. Välj rätt KPI:er

Se till att välja rätt nyckeltal för att utvärdera kampanjen, och välj dem innan kampanjen startar. Engagemang (dela, gilla eller kommentera) är viktigare vid varumärkesbyggande, medan försäljning via kampanjkod är ett naturligt val för en direktkonverterande erbjudandekampanj.

Föregående
Föregående

Spaningar från Inköpsmonitorn i corona-tider

Nästa
Nästa

Podcast: Koll på sajten – spåra eller spåra ur!