Podcast: Koll på sajten – spåra eller spåra ur!

Leif Grenevall and Tomas Lindqvist participate in Markets Gästpodcast and talk about the importance of tracking and measuring traffic on the site and how to evaluate and make better decisions based on secured traffic data.

– Det finns väldigt mycket data att tillgå, men att säkerställa den och därefter ta fram lättförståeliga rapporter som olika grupper i företaget kan ta till sig och ha som underlag för diskussioner och beslut är väldigt viktigt och något som vi är experter på, säger Leif Grenevall.  

Vikten av att spåra rätt

Oavsett om verksamheten är helt online-baserad, eller precis börjat utforska de digitala möjligheterna, så återkommer samma problem hos nästan alla. Lyssna på våra experter Leif och Tomas i Markets gästpodcast när de djupdyker i ämnet och pratar om bland annat:

  • Vanliga misstag i spårningen – hur en och samma order registrerats ett tjugotal gånger i spårningen.

  • Rapportering – hur data bör presenteras för att rätt affärsbeslut ska kunna tas.

  • Outnyttjad potential – vet man inte exakt vad en marknadsföringsinsats resulterar i investeras marknadsbudgeten i kanaler som inte ger maximal effekt.

  • Robottrafik – närmare hälften av trafiken på en hemsida kan vara från robotar. Är den äkta trafiken häften så stor, kan din faktiska konverteringsgrad vara dubbelt så hög som du tror.

  • Helhetsblick över kanalerna – samspelet mellan den fysiska butiken, hemsidan och den övriga online-närvaron, och hur man mäter detta.

  • Utmaningarna med attribuering – säkerställ att rätt kanal tillskrivs konverteringen, men att övriga insatser som påverkat beslutet fortfarande mäts.

  • Fallande trafik vid plattformsbyte – hur man undviker ett tapp i ranking och trafik när man byter plattform för sajten. Grafen nedan visar närvaron på Google för ett svenskt storbolag som råkade ut för precis detta.

Do you suspect that your business has any of the above problems? Contact Leif at  leif.grenevall@visits.seor click here to get in touch with us at TBS. 

Föregående
Föregående

Så lyckas du med influencers – 6 steg till framgångsrika kampanjer

Nästa
Nästa

Lyckad annonsering på sociala medier – finns det ett facit?