Inför vändningen
Nu börjar äntligen konjunkturen vända uppåt! Det är glädjande för både hushåll och företag, som nu kan växla upp och möta ett uppdämt behov.
Det ekonomiskt tuffa läge som varit, och som inleddes med Rysslands invasion av Ukraina, har dock gett en del effekter som är värda att ta i beaktande inför framtiden.
Framför allt har lejonparten av värdetillväxten de senaste åren drivits av prishöjningar snarare än volym. Det är förstås något som de redan hårt pressade hushållen noterar och agerar på. I praktiken leder det till mindre lojala konsumenter, som på ett annat sätt än tidigare utvärderar marknaden och letar efter de bästa erbjudandena.
Andelen ”illojala” konsumenter har därmed ökat med 47 % jämfört med 2021. Först och hårdast drabbas svaga och okända varumärken, men ingen är immun. Det säkraste vaccinet är trots det att bygga och fortsätta att utveckla ett varumärke som konsumenterna litar på och tycker om. Somliga tog den chansen under pandemin och fortsätter att spinna på framgången (tänk Lidl), andra har kunnat förlita sig på att de värden de redan etablerat är starka nog för att bibehålla volymer och marknadsandelar.
Hur som helst kommer den förestående högkonjunkturen säkerligen att bjuda på en del förändringar i konsumentbeteende. Vem som slutligen står som vinnare återstår att se, men det är ingen avancerad gissning att det även framåt kommer att löna sig att lyssna på marknaden för att förstå vad den egentligen efterfrågar. Vikten av insikt & analys har vi på TBS alltid poängterat, men i dessa snabbrörliga och föränderliga tider framstår det kanske som viktigare än någonsin tidigare.