Butiksöppningar: Vart är detaljhandeln på väg?

Enligt HUI jobbar cirka 177 000 svenskar bara inom sällanköpshandeln idag, det vill säga detaljhandeln exklusive dagligvaruhandeln. Samtidigt som den snabba tillväxten inom e-handeln fortsätter. Så vart är detaljhandeln på väg?

E-handel mindre än en tiondel av detaljhandeln

Enligt den senaste E-barometern växte e-handeln i Sverige med 16 procent under 2016. Under samma tidsperiod ökade butikshandeln med 2,3 procent. I år bedöms e-handeln få en tillväxt på 17 procent. Det skulle i så fall innebära att e-handeln står för knappt en tiondel av detaljhandeln som kalkyleras att omsätta 772 miljarder kronor under 2017.

Vill du lära dig mer om e-handel och koppling till butiköppningar rekommenderar jag dig att läsa vårt inlägg: E-handel lika mycket mediemöjlighet som affärsmöjlighet.

Butikshandeln växer med 2 procent

”Vi tror butikshandeln växer med knappt 2 procent i år. Det är mer än inflationen i handeln, men kan landa under den generella inflationen i ekonomin”, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI Research som ansvarar för E-barometern.

Den svenska e-handeln har genererat många framgångsrika bolag. ”Svenska nätbutiker är duktiga inom många smala områden. Men på sikt kommer de ändå ha svårt att hävda sig mot jättar som Amazon, Zalando, Wish och Alibaba”, enligt Andreas Svensson.

Signaler från USA

I början av mars månad kom det signaler från Urban Outfitters och dess vd, Richard Haynes. Han pekade på en överetablering av klädbutiker i USA under de senaste decennierna. Det har skapat en bubbla och precis som husmarknaden spricker den, hävdade han vid bolagets rapportkonferens. Hur ser det ut hos oss? Vilka förutsättningar är gemensamma för den svenska marknaden respektive den amerikanska? Vilka skiljer sig åt? Hur ska vi tolka signalerna från USA?  Och hur kan det här påverka butiksöppningar i Sverige?

Därför är det viktigt att rusta sig för framtiden

Skiftet från fysiska butiker till e-handel gå snabbare och kommer att bli brutalare i USA där butiksytan är större per capita är flera gånger större än i Europa, men att hantera övergången kommer att bli avgöra för alla i branschen, enligt Martin Blomgren i Dagens Industri.

Den här övergången, skiftet från analogt till digitalt, som vi för övrigt befinner oss mitt i, påverkar naturligtvis även medielandskapet. Hur vi bygger varumärken, relationer och affärer. Hur vi kan navigera med framgång för framgångsrika butiksöppningar.

Ta del av insikter från 300 butiksöppningar

Hur rustar sig de fysiska butikerna för framtiden? Hur kan man kombinera nätbutiker med fysiska butiker? Vilka vinner, vilka förlorar? Kan man slå e-handelsjättarna som Amazon och Alibaba? Vilka är förutsättningarna för att vinna? Ska du öppna en butik?

Efter snart 300 butiksöppningar har vi samlat på oss kunskaper och insikter vi gärna delar med dig. oss. Råd och tips som mejslats fram tillsammans med våra kunder inom detaljhandeln.

Källa: Dagens Industri: 2017-03-10, DIGITAL DI: 2017-02-28.
Föregående
Föregående

Detaljhandelns Mediebarometer 2017 är klar!

Nästa
Nästa

Varför prestigelösa samarbeten är viktigt vid butiksöppningar