Black friday - blandade resultat

Black Friday – blandade resultat

Handeln går igenom en tuff period med höjda räntor och global oro, och frågan var om årets stora köpfest – Black Friday och Black Week – skulle kunna kompensera för tidigare svag försäljning. Nu visar statistik från Svea och Prisjakt på blandade resultat. Omsättningen på själva Black Friday den 24:e november steg med 2,4 % medan omsättningen under Black Week totalt sett, alltså perioden mellan 20:e och 24:e november, sjönk med 2,2 %.

Siffrorna visar också att andelen varor med sänkt pris under perioden ökade, medan snittrabatten minskade något till omkring 20 %. År 2022 var den genomsnittliga rabatten 22 %, men i år förväntade sig kunderna rabatter på 37 %, enligt en undersökning.

Siffrorna kan tolkas som att svenskarna i år har varit lite mer restriktiva och prismedvetna än tidigare. Just fredagen sammanföll den här gången med både löneutbetalningar och ett besked från Riksbanken om oförändrad styrränta. Det antas ha bidragit till att fredagen tog hem 34 % av hela omsättningen under Black Week.

Att svenskarnas ordervärde per köp ökade med 7,4 % jämfört med föregående år kan också ses som ett tecken på att perioden föregicks av noggrannare planering och präglades av färre spontanköp.

Trots förväntningar (eller kanske förhoppningar) om rekordhandel backade alltså omsättningen något, men i ljuset av vad som sker i världen är det kanske inte så svårt att förstå. Osäkerheten är fortfarande stor och många väljer att spara pengar inför eventuella kommande behov.

Att sia om 2024 är i nuläget mycket svårt, men gissningsvis hänger det helt och hållet på hur konjunkturen utvecklar sig. Det beror i sig till stor del på räntan och inflationen, och där börjar det under hösten och vintern skymta vissa positiva indikationer. Att fenomenet Black Friday kommer att leva vidare kan vi dock vara helt säkra på.

För annonsörer innebär det förstås att perioden även framöver kommer präglas av ett högt brus med många aktörer som vill få ut sina budskap, och därmed också högre priser. För den som har konkreta erbjudanden är det förstås nödvändigt att annonsera inför och under Black Friday, men den som kan vara tyst i ett par veckor kan tjäna på att hoppa över de allra mest intensiva veckorna.

 

Föregående
Föregående

2024 i spåkulan

Nästa
Nästa

vart är ai på väg?