7 saker att tänka på innan du börjar med programmatiska köp

Programmatiska medieköp är ett bekant och uppskattat ansikte på dagens mediemarknad. Att använda realtids-updaterad data för att nå rätt målgrupp, på rätt plats, vid rätt tidpunkt med rätt budskap är en tydlig fördel som uppmärksammats av många företag.

Vad som inte är lika tydligt är de potentiella fallgroparna med programmatiska köp, då dessa enkelt kan undvikas – om man vet vad man ska tänka på.

Vill du maximera effekten av dina programmatiska mediaköp och undvika dess potentiella fallgropar? Tänk på dessa 7 saker innan du lanserar din första kampanj.

1. Bestäm kampanjens mål och syfte

Framförallt gäller det att bestämma om syftet är att få exponeringar i målgrupp, klick eller när det gäller video genomtittning så att den som sett filmen faktiskt har tittat igenom hela. Viktigt vid varumärkesbyggande. Är syftet att nå så hög räckvidd som möjligt – eller är frekvensen viktig? Vilket erbjudandet är, om det är en etablerad eller ny produkt kan påverka taktiken i detta avseende.

2. Definiera målgruppen tydligt

Vem vill du nå? Gärna på flera ledder och med fler parametrar. Vilket behov är det som ditt erbjudande skall täcka? Var finns de som har/ förväntas få det här behovet? Inte bara via styrningar utan även via valet av sajter. Till exempel om man vill nå villaägare som är i färd med att byta fönster så räcker en fönsterstyrning på www.viivilla.se.

3. När och på vilket sätt vill du nå konsumenten?

Tidpunkt på dagen, när det regnar eller snöar? När börsen går upp eller ned? Försök att sätta dig in i hur din kund tänker och kommer att bete sig.

4. Anpassa budskapet till den tänkta målgruppen och vad du vill att den skall göra

Tveka inte på att dela upp målgruppen i smalare segment. Villaägare med stora respektive mindre tomter medför behov av olika typer gräsklippare.

5. Kommunicera mot flera målgrupper parallellt, men med anpassade budskap

Medan hemmafixaren erbjuds vinkelslipar får den inredningsintresserade kanske kommunikation gällande belysning.

6. Börja med att testa brett

På det sättet ser du vart responsen blir störst. Kanske inte alls där du trodde från början. Genom att placera annonseringen programmatiskt så är det väldigt enkelt att flytta mellan olika medier.

7. Följ upp kampanjen löpande

Lägg till och tag bort annonsenheter som inte fungerar eller som fungerar väldigt bra. A-B testa materialet. Var noga med att mäta med avseende på målsättningen. Till exempel så motverkar genomtittning av en film och klick varandra. Vill du ha klick så kan man inte optimera på genomtittning av en videospot.

Vill du veta mer om programmatiska medieköp?

Programmatiska medieköp kan ge dig kontrollerade och flexibla annonsköp som träffar dina kunder med rätt budskap och på rätt plats. Vill du veta hur det fungerar?

Ladda ner vår guide genom att klicka på knappen nedan:

Föregående
Föregående

TBS – stolt sponsor av Retail Awards 2017

Nästa
Nästa

TBS på Retailsafari i världsstaden London