Stort intresse för frukostseminarierna kring HUI:s rapport Detaljhandelns Mediebarometer

Till Göteborg var det över sjuttio anmälda för att lyssna till vår analyschef Marcus Krés. Han berättade om de övergripande slutsatserna från vår rapport över detaljhandelns användning av media i sin kommunikation och hur konsumenten vill nås.

Glädjande att kunna dela med sig av kunskap

Roligt nog verkar det som det finns ett stort sug efter kunskap och insikt generellt inom området. Dessutom kanske särskilt inom handeln då den är utsatt för både hyperkonkurrens och är under ett stort förändringstryck. I det sammanhanget så är det såklart kul för oss som sysslar med media hela dagarna att få möjlighet att bidra med ytterligare några goda tankar och lite kunskap i ämnet.

Var kommer inspirationen till att köpa en vara ifrån?

Rapporten är en studie över hur konsumenterna tar till sig information om de olika produkter som detaljhandeln erbjuder i ljuset av köpprocessen. Den beskriver vart, eller snarare från vilken mediekanal som jag får inspiration till att köpa en vara. Vidare vart söker och får jag ytterligare information kring varan för att till slut göra ett köp? Därefter hur vill jag, och genom vilka kanaler, som konsument ha kontakt med den handlare som sålt varan till mig?

Denna bild projiceras sedan på hur handeln agerar. Hur gör företagen när dom vill kommunicera med mig som konsument i de olika delarna i min köpprocess?

Det vi funnit är att det finns en hel del skillnader i hur konsumenten vill bli talad till och vart de facto företagen lägger sina resurser.

Resultatet av Detaljhandelns Mediebarometer

Kort sagt så får konsumenterna fortfarande inspiration från köpta räckviddsmedier medan företagen allt mer koncentrerar sig på egna, sociala och i viss mån förtjänade medier.

Marcus talar om att det kanske har att göra med den ökade pressen att hela tiden mäta lönsamheten av en insats. Detta är såklart otroligt mycket lättare i en värld som man till hundra procent kontrollerar till skillnad från att gå ut i stora breda medier till höga kostnader och där det är svårt att direkt härleda vilken effekt insatsen har fått.

Slutgiltig rapport 29 april

På seminarierna beskriver Marcus det övergripande resultatet av undersökningen. Information finns per bransch men det kommer i den slutgiltiga rapporten som släpps den 29 april på vår hemsida.

Anmäl ditt intresse

Vill du anmäla dig till frukostseminariumet?

Vill ni gå på frukostseminarier så är ni hjärtligt välkomna!

Malmö den torsdag 21 april kl. 08:00-10:00 på Elite Hotel Savoy.

Stockholm den tisdag 26 april kl. 08:00-10:00 på Hilton Hotel Slussen

Klicka på knappen nedan för att anmäla dig, seminariet är kostnadsfritt.

Väl mött till frukost!

Föregående
Föregående

Detaljhandelns Mediebarometer är klar

Nästa
Nästa

Detaljhandelns Mediebarometer