Podcast: Den förändrade kundresan & Mediekanalernas roll

Vår egen Marcus Kres medverkar i Markets Gästpodcast och pratar om den digitala transformationen, generationsväxlingen, Mediebarometern och vad de har gemensamt.

Att vi står inför en hel del förändringar i medievärlden har inte undgått många. Egentligen skulle man kunna säga att vi redan är mitt i den förändringen, då sociala medier funnits i många år nu, men spelreglerna utvecklas lika snabbt som medierna blir fler.

Lugnande är att de traditionella medierna fortfarande står sig starka. Det gäller nu att man agerar med ro och lär oss de nya spelsätten innan man kastar sig ut och satsar helhjärtat på de nya medierna. Det är sagt att man inte ska lägga alla ägg i en korg, men i fallet med medieköp visar prognoserna att man med största sannolikhet bör investera mera, hellre än att förflytta investeringar från en traditionell media till en digital media. 

LADDA NER DETALJHANDELNS MEDIEBAROMETER

Vad innebär den digitala transformationen?

Markets Gästpodcast medverkar Marcus Kres, analyschef på TBS och diskuterar hur den förändrade kundresan påverkar handelns medieköp. Han säger bland annat att kundens sätt att se på annonsering har förändrats drastiskt på bara några få år, och därmed även köpbeteendet.

För att förenkla pratar Marcus om två kunder; en äldre generation som är uppväxt under butikens starkaste period, då sociala medier inte fanns på kartan. Marcus pratar även om en yngre generation som vill bli inspirerad, informerad och bygga en relation, vilket såklart är lättast gjort digitalt. Dessutom tillgängligt 24 timmar om dygnet, onekligen fyndigt och konkurrenskraftigt. 

Kanske var startskottet för den digitala transformationen när den allra första telefonen med 4G-funktionalitet lanserades och möjliggjorde ett uppkopplat liv på ett helt annat sätt än förr. 

Den förändrade kundresan

Fördelarna med det nya digitala landskapet är många. Marcus pratar om att man på otvunget sätt nu kan kommunicera och påverka kunden genom hela kundresan mer sympatiskt.

I och med kommunikation genom hela köpresan; inspiration i sociala kanaler, webshoppar, och så vidare, tillåts man att aktivera impuls- och triggerinspirerad kommunikation så sent som när kunden närmar sig ett köpbeslut. 

Vilken typ av media man ska använda sig av och när är ett trassel väl 

 värt att reda ut. Det finns ingen generell mall för hur man bör investera, utan det beror helt på vilken bransch, målgrupp samt vilken typ av aktör man är på marknaden. Är du nyfiken på att reda ut er optimala mix? Klicka här för att komma i kontakt med oss. 

Och det bästa av allt…

…Marcus har ännu mer att berätta!


Lyssna på Markets gästpodcast där Marcus berättar betydligt mer om den digitala transformationen. Bland annat diskuterar han också:

  • varför vi bör öka investeringsgraden

  • artificiell intelligens

  • mediekanalernas roller

  • den förväntade utvecklingen

Lyssna även på:

Föregående
Föregående

Butikskonceptet: Den bärande pelaren

Nästa
Nästa

IKEA Kök vinner Årets Butikskoncept på Retail Awards 2018