Nyheter i Detaljhandels Mediebarometer 2017Nyheter i Detaljhandels Mediebarometer 2017Nyheter i Detaljhandels Mediebarometer 2017Nyheter i Detaljhandels Mediebarometer 2017
  • Om Oss
  • Tjänster
  • Referenser
  • Nyheter
  • Kontakt
  • sv
  • eng
sv
  • eng
Butiksöppningar: Bada gärna i fakta. Men drunkna inte i detaljerna.
mars 13, 2017
E-handel – lika mycket mediemöjlighet som affärsmöjlighet
mars 21, 2017

01 January 1970

Nyheter i Detaljhandels Mediebarometer 2017

Detaljhandelns Mediebarometer

Marcus Kres
Chef Analys

Mediebarometern 2016 var i mångt och mycket ett test på om innehållet var intressant för handeln. Det har vi fått bekräftat i och med den stora positiva respons som vi fått. Det är helt uppenbart att handeln är intresserad av att följa utvecklingen i mediebranschen. Media är trots allt en av handelns större kostnadsposter.

Fler frågeställningar och jämförande analys i årets upplaga

I förra årets undersökning kunde vi studera hur konsumenterna tar till sig kommunikation/information i de olika faserna av kundresan och gapet i hur marknadsförarna ser på media och dess roller i kundresan. I och med årets undersökning kan vi givetvis studera eventuella förändringar mellan åren. Emellertid kan vi även addera ny information då vi har utvecklat undersökningen till att omfatta något fler frågeställningar baserat på de erfarenheter och insikter vi fick från förra årets undersökning. Vi kommer dessutom genomföra konsumentdelen via Kantar-Sifo och därigenom kunna koppla ihop denna undersökning med Orvestodatabasen.

Har du inte läst förra årets rapport? Du hittar den här

Detaljshandels Mediebarometer 2017

Möjliggör koppling med Orvestodatabasen

Detta innebär att vi får möjlighet att studera kopplingen mellan mediernas roller och den mer detaljerade informationen kring nedlagdtid och användning av media och kanaler tillsammans med de olika profileringsmodellerna som finns i tillgängliga i Orvestodatabasen.

Den här kopplingen tror vi kommer att möjliggöra väldigt mycket nya affärsmässiga insikter inte bara för rapporten Detaljhandelns Mediebarometer utan även för det insiktsarbete, mediestrategi och detaljplanering vi kan leverera till kunder och media. Detta som en konsekvens av att vi kan bearbeta och analysera informationen på för ändamålet relevanta målgrupper.

Nytt innehåll i detaljhandels mediebarometern 2017

Hur konsumenten uppfattar handelns kommunikation kontra hur handeln agerar

I och med förra årets barometer så kunde vi avliva, eller åtminstone peka på ett antal tydliga skillnader mellan hur konsumenten såg på handelns kommunikation och hur företagen de facto agerade. Det framgick väldigt tydligt i vissa avseenden hur företagen och konsumenterna inte gick riktigt i takt med varandra i förra årets rapport. Det skall bli mycket intressant att i årets upplaga se om gapet mellan företagen/branscherna och konsumenterna har minskat eller ej.

Vill ni få en förhandsinformation så är ni välkomna till våra seminarier tillsammans med Market:

  • Stockholm 4/4, Hotel Hilton Slussen
  • Malmö 19/4, Elite Plaza Hotel
  • Göteborg 26/4, Elite Park Aveny

Rapporten släpps i sin helhet den 28 april. Då kan ni gå in på vår hemsida och ladda ner hela rapporten.

Klicka på knappen och gör en förhandsanmälan till något av frukostseminarierna.

Frukostseminarium i Stockholm, Malmö & Göteborg

Marcus Kres
Chef Analys

© TBS MEDIEBYRÅ AB 2023

Info@tbs.se

STOCKHOLM

Sveavägen 61
+46 8 555 785 50

GÖTEBORG

Drottninggatan 30
+46 31 337 55 95

SKÅNE

Vasatorpsvägen 1G, Helsingborg
+46 40 187 144