E-handel – lika mycket mediemöjlighet som affärsmöjlighetE-handel – lika mycket mediemöjlighet som affärsmöjlighetE-handel – lika mycket mediemöjlighet som affärsmöjlighetE-handel – lika mycket mediemöjlighet som affärsmöjlighet
  • About Us
  • Services
  • References
  • News
  • Contact
  • sv
  • eng
eng
  • sv
Butiksöppningar: Bada gärna i fakta. Men drunkna inte i detaljerna.
March 13, 2017
Nyheter i Detaljhandels Mediebarometer 2017
March 21, 2017

21 March 2017

E-handel – lika mycket mediemöjlighet som affärsmöjlighet

Butiksöppningar E-handel

Theresa Broströmer
Projektledare

Den digitala världen växer för varje dag. Konsumenterna kan shoppa på nätet dygnet runt, allt fler gör det och allt vanligare blir det att handla via mobilen, enkelt snabbt och säkert.

Så frågan om E-handel utgör ett hot eller erbjuder en möjlighet att nå fler kunder besvaras med både och. Ja, det kan vara ett hot om man saknar e-handel. Samtidigt gäller det även det omvända.

Fysisk-närvaro-digital-trygghet.jpeg

Fysisk närvaro, digital trygghet

Två av tre svenskar, 67 procent, e-handlade i snitt per månad under det andra kvartalet 2016. Könsskillnaderna är försumbara. I princip lika många män som kvinnor uppger att de handlat på nätet. Det skriver HUI i E-barometern, Q2 2016.

Med E-handel får man möjlighet att nå fler kunder än de som handlar i den fysiska butiken och ytterligare möjligheter att kommunicera, utveckla och fördjupa kundrelationerna. Förutsättningar och strategier varierar från företag till företag. Så frågan om att integrera E- handel är möjligtvis överflödig för många aktörer, men inte för alla. För en del är E-handel en självklarhet, för andra inte.

Oavsett vilket ser vi på TBS Mediabyrå att fysisk närvaro ger digital trygghet och att E-handel är lika mycket mediemöjlighet som affärsmöjlighet.

Konsumenten fönstershoppar i mobilen

Forskning visar på att mobilen tar plats i konsumenternas vardag på allt fler sätt. Exempelvis har mobilen blivit ett nytt sätt att fönstershoppa. I stället för att gå runt på stan och koppla av genom att titta runt i butiker, överför man samma beteende till mobilen. Detta enligt enligt E-barometern Q3 2016. I samma barometer konstateras också att under tredje kvartalet gjorde i snitt 21 procent av konsumenterna ett mobilköp per månad och hela 31 procent av e-handelskonsumtionen bedöms ha gått genom en mobiltelefon. Det ställer krav på kommunikationen och hur vi på bästa sätt möter konsumenten i mobilen. Vilka media är lämpligast för din butik och ditt varumärke? Vilka erbjudanden fungerar bäst? Om det tar vi gärna en djupare diskussion.

Fokus på din affär, dina kärnvärden och ditt varumärke

Efter snart 300 butiksöppningar har vi på TBS Mediabyrå samlat på oss en hel del insikter som vi gärna delar med dig och dina kolleger. Insikter som bottnar i en nära dialog och ett nära samarbete med våra kunder, fingertoppskänsla och djupa kunskaper. Vårt fokus är på din affär, dina kärnvärden och hur vi redan i butiksöppningen etablerar en långsiktigt framgångsrik relation till ditt varumärke.

Håller du med oss? Lämna gärna en kommentar nedanför.

Viktigt att integrera företagets egna mediekanaler t ex E-handel, i mediemixen.

Vill du veta mer om vad som krävs för en lyckad butiksöppning?

Ladda ner TBS White Paper Butiksöppningar - Himmel eller...

Theresa Broströmer
Projektledare

© TBS MEDIEBYRÅ AB 2023

Info@tbs.se

STOCKHOLM

Sveavägen 61
+46 8 555 785 50

GÖTEBORG

Drottninggatan 30
+46 31 337 55 95

SKÅNE

Vasatorpsvägen 1G, Helsingborg
+46 40 187 144